Wyniki kontroli UOKiK w parkingach i myjniach samochodowych na terenie Polski

Wyniki kontroli UOKiK w parkingach i myjniach samochodowych na terenie Polski

Inspektorzy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeprowadzili kontrolę parkingów i myjni samochodowych w całym kraju. Celem tej akcji było sprawdzenie, czy kierujący pojazdami mają jasno określoną świadomość, jaką kwotę będą musieli uiszczać za skorzystanie z tych usług.

Zastanawiające pytanie, które UOKiK zadał na swojej stronie internetowej, brzmiało: „Czy kierowca, który decyduje się na skorzystanie z myjni samochodowej, ma pełną świadomość, za co dokładnie oraz ile będzie musiał zapłacić?”. W odpowiedzi na to pytanie, inspektorzy Handlowej przeprowadzili kontrolę, aby ustalić za co i jaki koszt poniesie kierowca. Sprawdzili również, czy ceny parkingów są wyraźnie prezentowane tak, aby kierowcy mogli bez problemu zapoznać się z nimi.

Przeprowadzona w 2023 roku kontrola obejmowała 84 parkingi oraz 125 myjni samochodowych na terenie całej Polski. Głównym celem tej operacji było sprawdzenie, czy właściciele tych miejsc prawidłowo i jasno informują swoich klientów o cenie usług, jakie świadczą. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u, podkreśla, że to podstawowe prawo konsumenta. Zaznacza również, że żadna firma nie ma prawa utrudniać dostępu do informacji o cenniku swoich usług.

Prezes UOKiK-u wyjaśnia: „Klient powinien mieć możliwość samodzielnego ustalenia, ile faktycznie zapłaci za parkowanie swojego samochodu lub za jego umycie”. Jednakże, jak wykazała kontrola, około 23% badanych firm nie dba właściwie o informowanie swoich klientów o cenach świadczonych przez nich usług.

Niestety, inspektorzy zauważyli wiele nieprawidłowości dotyczących informowania o cenach. W 26 parkingach i 22 myjniach samochodowych stwierdzono takie uchybienia. Największym problemem na parkingach jest umieszczenie cenników w miejscach, które są niedostępne dla kierowców.