Dylemat finansowy Gryfina: Kontrowersje wokół dofinansowania linii kolejowej do Szczecina
W kontekście rentowności linii kolejowej Gryfino – Szczecin, pojawiły się pytania dotyczące konieczności dopłacenia do przewozów pasażerskich przez samorząd Gryfina sumy rzędu 2 milionów złotych. Wszystko to rozjaśnia Urząd Marszałkowski.
Niedawno Urząd Marszałkowski otrzymał korespondencję z prośbą o pomoc finansową dla województwa zachodniopomorskiego. Wniosek ten dotyczył realizacji dodatkowych tras kolejowych na odcinku Gryfino – Szczecin. Oczekiwano zwiększenia dofinansowania do kwoty 2 milionów złotych.
Tomasz Miler, wiceburmistrz Gryfina wyjaśnia: „Nasza gmina otrzymała ofertę, zgodnie z którą nasz udział wynosi 15 procent deficytu kosztów. To jest znacznie więcej niż wynosiło to w porozumieniu z 2017 roku, gdzie nasz udział wyniósł 7,75 procent. Tymczasem samorząd województwa redukuje swoją cześć ze 20 procent do 16 procent. Dodatkowo, według nowego planu, w przypadku Gryfina, województwo zapewni 13 par połączeń bez dodatkowych kosztów dla gminy. Natomiast za dodatkowe będziemy musieli zapłacić, podczas gdy dla porównywalnej gminy Goleniów 22 pary połączeń są darmowe. Mieszkańcy Gryfina już teraz płacą za bilety, nie możemy ich obciążać jeszcze bardziej.”
Wiceburmistrz Gryfina dodał: „Nasza propozycja to wrócić do modelu współpracy z lat 2018 – 2021. Ze względu na wzrost kosztów, jesteśmy gotowi zapłacić za dodatkowe połączenia dwa razy więcej niż w 2021 roku, co wynosi około 720 tysięcy złotych rocznie. Mam nadzieję, że nasza propozycja zostanie przyjęta i niezwłocznie rozpoczniemy gruntowne dyskusje na temat całego systemu utrzymania tej linii kolejowej. Bez ustalenia tych detali, przyszłość tego kluczowego projektu jest niepewna.”