Dokonano oddania do użytku obwodnicy Gryfina na trasie DK31, pierwszej z programu rządowego 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim

Dokonano oddania do użytku obwodnicy Gryfina na trasie DK31, pierwszej z programu rządowego 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim

Po raz pierwszy w województwie zachodniopomorskim oddano do użytku inwestycję wynikającą z rządowego planu budowy 100 obwodnic na terenie Polski. Mowa tu o obwodnicy Gryfina na trasie krajowej DK31. Nowy odcinek drogi umożliwia ruch tranzytowy na wschód od miasta, unikając jego centrum.

Obwodnica mierzy 5,6 km i została wyposażona w cztery ronda: jedno na początku i jedno na końcu trasy, a także na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 oraz drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Dodatkowo, zaprojektowano dwa przejścia dla pieszych i rowerów pod obwodnicą oraz przejście przeznaczone dla średnich zwierząt.

Dzięki nowej trasie, czas podróży do miejsc takich jak Chojna czy Szczecin znacząco się skrócił. Jak tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przed powstaniem obwodnicy, droga krajowa nr 31 przechodziła przez główne ulice Gryfina, co było jedyną opcją dla ruchu południowego. Powodowało to duże zatłoczenie zarówno z powodu ruchu tranzytowego, jak i lokalnego. Starą trasę charakteryzowały liczne skrzyżowania, przejścia dla pieszych i przede wszystkim wiadukt kolejowy, który ograniczał przejazd pojazdów wyższych niż 2,7 m.

Całkowity koszt budowy obwodnicy wyniósł 74,7 mln zł. Prace wykonane zostały przez konsorcjum prowadzone przez firmę Roverpol. Inwestycja realizowana była w formule zaprojektuj i wybuduj, a prace rozpoczęto w 2021 roku.